اصطلاحات فوق تخصصی سئو(SEO)
برای شما هم اتفاق افتاده که عبارتی را بشنوید یا در جایی ببینید ولی مفهوم آن را درک نکرده باشید؟ در این بخش به معرفی اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با حوزه سئو و بهینه سازی سایت می پردازیم.


301Redirect
(
ریدایرکت 301) به معنی تغییر آدرس دائمی از سمت سرور است. این کار معمولا زمانی انجام میشود که یک صفحه برای همیشه حذف شده و یا آدرس آن تغییر کرده است. با مراجعه گوگل یا کاربر به این صفحه، سرور به صورت اتوماتیک او را به آدرس جدید منتقل میکند.
برای تغییر آدرس صفحات سایت معمولا از
ریدایرکت 301 استفاده می کنیم زیرا با این کار گوگل به سرعت آدرس جدید را شناسایی کرده و لینک هایی که در گذشته به این صفحه ارجاع داده شده اند ارزش و اعتبار خود را از دست نمی دهند.


Above the Fold( فضای بالای صفحه)
این عبارت به صورت سنتی برای صفحه اول روزنامه استفاده میشود. در دنیای سئو و طراحی سایت
above the fold اولین نمایش صفحه است که کاربر بدون نیاز به اسکرول کردن مشاهده میکند.
اطلاعاتی که در این بخش نمایش داده میشود برای ربات های گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد و توصیه میشود که تگ
h1 صفحه در این بخش قابل مشاهده باشد.


Absolute Link (لینک با آدرس دقیق)
در طراحی وب سایت میتوان لینک ها را با آدرس کامل آنها وارد نمود و یا به صورت لینک های وابسته درج کرد. لینک های وابسته براساس آدرس دامنه عمل میکنند ولی لینک های دقیق به دامنه صفحه مرتبط نیستند.


Alt Text(متن جایگزین تصاویر)
متن جایگزین یا همان
Alternative Text، توصیفی متنی از محتوای تصویر است که در حالت عادی به کاربران نمایش داده نمیشود و در صورت لود نشدن تصویر توسط مرورگر جایگزین تصویر شده و برای کاربران قابل رویت خواهد بود. این اتفاق زمانی میافتد که کاربر اجازه لود شدن تصویر در مروگر خود را نداده باشد و یا با توجه به سرعت پایین اینترنت زمان زیادی برای نمایش صحیح تصاویر سایت نیاز باشد. زمانیکه نشانگر موس را بر روی عکس قرار میدهیم متن جایگزین نمایش داده نمیشود، عبارتی که در این شرایط دیده میشود در واقع title تصویر است.
برای بهینه سازی تصاویر سایت استفاده از متن جایگزین اهمیت ویژه ای دارد زیرا موتور جستجوی گوگل توجه ویژه ای به آن در شناسایی تصاویر میکند.


Anchor Text (متن لینک شده)
لینک ها معمولا بر روی یک متن یا تصویر قرار داده میشوند. اگر لینک متنی باشد عبارتی که به صفحه هدف لینک شده است را
Anchor Text یا متن قلاب شده می نامیم. در واقع ارزش و اعتباری که به صفحه هدف منتقل میشود وابسته به این عبارت است.
اگر سایت شما در عبارت آموزش لینک شده باشد در همین عبارت شانس کسب جایگاه بیشتری خواهد داشت.


Backlink(بک لینک)
بک لینک یا لینک ورودی (
inbound link) به صفحاتی گفته میشود که از درون آنها لینک مستقیم به صفحه اصلی یا یکی از صفحات داخلی سایت شما وجود دارد. بک لینک ها به ربات های گوگل کمک میکنند تا ارتباط موضوعی صفحات وب را تشخیص داده و صفحات جدید را در سطح اینترنت شناسایی کنند.
بک لینک یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای تعیین میزان اعتبار و محبوبیت یک صفحه است و بر جایگاه آن در نتایج جستجو تاثیر زیادی دارد. ارزش بک لینک معمولا به موضوع صفحه لینک دهنده، اعتبار آن و البته
Anchor Text استفاده شده در آن مربوط میشود. زیاده روی در خرید بک لینک میتواند موجب جریمه سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن شود.


BERT Algorithm(الگوریتم)
درست زمانی که فکر میکردید جستجوی اینترنتی به کمال رسیده و دیگر بهتر از این نمیشود، گوگل دست به طراحی و انتشار بزرگ ترین و باهوش ترین الگوریتم خود در
5 سال گذشته زده است. این الگوریتم که با نام BERT شناخته میشود، یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است که به ربات های گوگل کمک میکند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده (کوئری) را به شکل دقیق تری درک کند.
کلمه
BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! لطفاً یک نفس عمیق بکشید و اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. در این مقاله میخواهیم به جای تمرکز بر روی اخبار و حواشی این به‌روزرسانی که اخیراً در شبکه های اجتماعی زیاد دیده میشود، بر روی نکاتی دقیق شویم که در آینده ای نه چندان دور، میتواند سرنوشت سئو سایت شما را رقم بزند.


Black Box(جعبه سیاه)
به هر سیستم نرم افزاری پیشرفته، که اطلاعاتی در مورد عملکرد داخلی آن در دسترس نیست
Black Box گفته میشود. این سیستم ها معمولا ورودی مورد نظر را دریافت کرده و خروجی را متناسب با آن تهیه میکنند ولی هیچ اطلاعی از فرآیند انجام شده در داخل جعبه برای تهیه خروجی در دسترس نیست.
الگوریتم های گوگل نوعی جعبه سیاه هستند. براساس خروجی و ورودی میتوان در مورد عملکرد آنها تحقیق و بررسی نمود ولی توضیح قطعی از فرآیند داخلی آنها وجود ندارد.


Black Hat SEO(سئو کلاه سیاه)
تکنیک های سئو کلاه سیاه عموما بر رشد سریع سایت در نتایج گوگل تمرکز میکنند و توجهی به میزان رضایت کاربر نخواهند داشت. هدف اصلی از این کار کسب جایگاه بهتر ولی غیر واقعی است و تلاش میشود از نقاط ضعف گوگل در تشخیص صفحات بهتر استفاده شود.


Bounce Rate(ضریب خروج)
ضریب خروج هم برای صفحه و هم برای سایت (
متوسط صفحات) محاسبه میشود. زمانی که یک کاربر صفحه سایت شما را باز کرده و بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج میشود عملا Bounce اتفاق افتاده است. نسبت کاربرانی که سریعا از صفحه خارج میشوند به تعداد کل کاربرانی که وارد صفحه شده اند را ضریب خروج یا همان Bounce Rate می نامیم.
ضریب خروجی یک عدد بین
0 تا 100 است و به طور متوسط بسته به موضوع سایت شما میتواند بین 30 تا 70 درصد باشد.


Branded Keyword(عبارت کلیدی با نام برند)
عباراتی که به صورت مستقیم یا همراه با کلمات دیگر به نام برند اشاره دارند را
Branded Keyword می نامیم. به عنوان مثال “آموزش سئو” یک کلمه کلیدی است ولی “آموزش سئوطراح ونوس” یک کلمه کلیدی با نام برند است.
بسیاری از متخصصین سئو معتقدند که جستجوی نام برند توسط کاربران میتواند بر اعتبار و جایگاه آن سایت از نظر گوگل تاثیر مثبت داشته باشد.


Breadcrumb(خرده نان)
اصطلاح خرده نان براساس یک داستان قدیمی در نظر گرفته شده است. در این داستان پدر بچه ها قصد داشت آنها را به جنگل برده و رها کند ولی بچه ها که از این تصمیم مطلع شده بودند تصمیم گرفتند تا در طی مسیر خرده نان بریزند تا مسیر برگشت را پیدا کنند. البته زمانی که قصد بازگشت داشتند متوجه شدند که پرندگان همه نان ها را خورده اند!

Breadcrumb به منوهای دسترسی سریع در بالا یا پایین صفحه گفته میشود که موقعیت کاربر در سایت را نشان داده و به او اجازه میدهد به بخش های بالایی دسترسی داشته باشد.
بعنوان مثال در بالا یا پایین صفحه نوار دسترسی سریع قرار داده میشود: “شما اینجا هستید: خانه / واژه نامه سئو / اصطلاحات عمومی”


Broken Link( لینک شکسته)
لینک شکسته در نحوه نمایش و ظاهر تفاوتی با لینک های معمول ندارد تفاوت اصلی به صفحه ای که کاربر به آن ارجاع داده میشود مربوط است. اگر صفحه ای که به آن لینک داده شده در دسترس نباشد و با یکی از خطاهای
404، 403، 500 و … مواجه شود در عمل یک لینک شکسته محسوب میشود.
ممکن است شما یه یک سایت دیگر لینک داده باشید ولی بعد از مدتی آن سایت از دسترس خارج شده و یا فعالیت خود را متوقف کند. در این صورت لینک شما به صفحه
404 منتهی میشود. همچنین در شرایطی که یکی از صفحات سایت شما از سایت های دیگر لینک دریافت کرده باشد و آن صفحه را حذف کنید عملا همه این لینک ها Broken Link خواهند شد.
در هر دو حالت لینک شکسته میتواند تاثیر منفی بر روی سئو سایت شما داشته باشد.


Cache(کَش)
سرویس
Cache یکی از تکنولوژی های رایج در اینترنت است که کاربردهای متنوع ولی تعریف یکسانی دارد. با استفاده از کَش میتوان محتوایی شامل متن، تصویر و فایل های جانبی را ذخیره کرد تا در بازدیدهای بعدی به سرعت برای کاربر در دسترس باشد. مهمترین کاربردهای کش عبارتند از:

    گاهی اوقات یک نسخه Cache از کل صفحه بر روی سرور قرار میگیرد تا بدون نیاز به ارتباط با دیتابیس اطلاعات به کاربر منتقل شود.
    در برخی سیستم ها میتوان اطلاعاتی مانند تصاویر و فایل های
CSS و Js را بر روی مرورگر کاربر Cache نمود تا بدون مصرف پهنای باند محتوای قبلا دانلود شده را مشاهده کند.
    موتور جستجوی گوگل نیز یک نسخه
Cache از تمام صفحات وب تهیه و نگهداری میکند که برای آنالیز محتوا و تعیین رتبه از آن استفاده میکند.

 

Call To Action(کال تو اکشن)
کال تو اکشن یا فراخوان عمل روشی در بازاریابی آنلاین است که هدف اصلی آن, دعوت کاربران برای انجام کاری‌ است. این دعوت معمولاً منجر به درگیری کاربر با برند، محصول یا خدمت می شود.
صفحات لندینگ پیج معمولاً دارای حداقل یک کال تو اکشن هستند. به عنوان مثال دکمه های “بیشتر بخوانید” و “کلیک کنید” یا “دانلود رایگان” نمونه هایی از پرکابردترین کال تو اکشن هایی است که در فضای وب میتوانید مشاهده کنید.

برخی از مهم ترین ویژگی های کال تو اکشن ها عبارتند از:
- از کلمات دستوری مشخص و ساده استفاده کنید
- از کلماتی استفاده کنید که احساسات را تحریک میکنند
- به مخاطب خود دلیلی برای کلیک بر روی کال تو اکشن بدهید
- به جای عبارت های کلیشه ای مثل «اینجا کلیک کنید»، از کلمات خلاقانه تر استفاده کنید

 

Cloaking( پنهان کاری)
ورود ربات های گوگل به یک صفحه از طریق اطلاعات دریافت شده در سرور قابل تشخیص است. یکی از تکنیک های کلاه سیاه شناسایی ربات های گوگل و نمایش محتوای متفاوت به آنها است.
در تکنیک
Cloaking زمانیکه کاربر وارد صفحه میشود محتوای مناسبی را دریافت میکند ولی ربات های گوگل ممکن است محتوایی کاملا متفاوت و سئو شده را مشاهده کنند. عملا یک نسخه از محتوا برای گوگل و نسخه دیگری برای کاربر ایجاد میگردد. گوگل قادر به تشخیص این روش بوده و استفاده از آن موجب جریمه سایت شما خواهد شد.


Co-Citation (لینک دهی مشترک)
این اصطلاح زمانی به کار میرود که یک صفحه اینترنتی به دو سایت مختلف در موضوعی مشترک لینک داده باشد. ممکن است این دو سایت هرگز لینکی به یکدیگر نداشته باشند ولی با استفاده از
Co-Citation گوگل متوجه ارتباط موضوعی آنها میشود.
به عنوان مثال تصور کنید که در یک مقاله آموزشی همزمان به سایت طراح ونوس و سایت
Moz لینک داده شده باشد. با بررسی این صفحه گوگل متوجه میشود که این دو سایت از نظر موضوعی به هم مرتبط هستند.
برای پیدا کردن سایت های مرتبط با یک سایت از نظر گوگل عبارت
related را ابتدای آدرس قرار داده و در گوگل جستجو کنید. مانند:
related:https://TarhVenous.Blog.ir


Content Farm(مزرعه محتوا)
مزرعه محتوا یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که در حال حال حاضر تاثیر خود را از دست داده و موجب جریمه سایت توسط گوگل میشود. در این تکنیک مدیران سایت ها به انتشار مقالات بی ارزش یا کم ارزش در تعداد بالا پرداخته و اقدام به لینک سازی های مخرب در این صفحات می کردند.
جمع آوری اتوماتیک محتوا از سایت های دیگر، نمایش محتوای سایر صفحات در
iframe، کپی کردن مقالات از چندین سایت، بازنویسی محتوا با استفاده از ربات و تغییر کلمات و مواردی از این دست همگی برای تولید مزرعه محتوا استفاده میشوند.


Content is King (محتوا پادشاه است)
این اصطلاح معمولا در دوره های آموزشی سئو یا سمینارهای مرتبط با این حوزه برای نمایش اهمیت محتوا به کار میرود. منظور از “
محتوا پادشاه است” آن است که برای موفقیت به سئو مهمترین ابزار ما تهیه محتوای با کیفیت و اختصاصی خواهد بود.
این عبارت اولین بار توسط بیل گیتس، مدیر مایکروسافت استفاده شده است. جالب است بدانید که این جمله در سال
1996 یعنی دو سال قبل از آنکه موتور جستجوی گوگل وجود داشته باشد گفته شده است.


Conversion Rate (نرخ تبدیل)
نرخ تبدیل (
Conversion Rate) معیاری برای تعیین تعداد مشتری یا تبدیل بازدید کننده به مشتری است. به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی تعداد 200 بازدید کننده در ماه داشته باشد و در این ماه 50 نفر از این بازدید کننده محصولی را خریداری کنند (تبدیل به مشتری شوند)، میتوانیم بگوییم نرخ تبدیل این سایت 25 درصد است. (یعنی 50 تقسیم بر 200 ضربدر 100)
البته نرخ تبدیل در سایت های مختلف تنها بر اساس خرید نیست؛ یعنی مثلاً در یک سایت دانلود فیلم،
conversion rate بر اساس تعداد دانلود محاسبه میشود ولی در یک  سایت وبلاگی، پر کردن یک فرم ثبت نام میتواند نرخ تبدیل محسوب شود.
خیلی از افراد فعال در این حوزه معتقدند موفقیت یک وبسایت به طور کل بر اساس میزان نرخ تبدیل مشخص میشود؛ یعنی هر چه نرخ تبدیل سایتی بیشتر باشد، میتوانیم بگوییم که این سایت توانسته بهتر به اهداف کسب و کاری خود برسد و برای همین سایت موفق تری بوده است.


Crawl Budget (بودجه خزش)
بودجه کراول یا
Crawl Budget به تعداد صفحاتی گفته میشود که ربات های گوگل طی یک دوره زمانی مشخص در سایت شما ایندکس میکنند. به عبارت دیگر، بودجه ای که گوگل برای ایندکس صفحات شما تعیین میکند یک مقدار مشخص است و بی نهایت نیست. اگر صفحات سایت شما بیش از بودجه مورد نظر گوگل باشد، احتمال دیر ایندکس شدن صفحات وجود دارد.
نرخ خزشی که گوگل برای سایت ها در نظر میگیرد، بر اساس حوزۀ وب سایت متفاوت است؛ یعنی یک سایت اخبار که هر لحظه خبر جدیدی در آن قرار میگرد بودجه کراول بیشتر و یک سایت غیرخبری،
Crawl Budget کمتری دارد. به گفته خود گوگل، نیاز نیست مدیران سایت نگران کم بودن بودجه سایت خود باشند، چراکه گوگل معمولاً به طور هوشمندانه ای بودجه مورد نیاز هر سایت را تامین کند.


CTR (نرخ کلیک)
عبارت
CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate است که در فارسی به آن نرخ کلیک کاربران میگوییم. این عدد که گزارش آن در پنل گوگل سرچ کنسول به تفکیک کلمه کلیدی و صفحه قابل مشاهده است، به ما نشان میدهد که هر صفحه از سایت ما چقدر مورد توجه کاربران در صفحه نتایج جستجو (SERP) قرار گرفته است. CTR به صورت درصد اعلام میشود و عددی بین 0 تا 100 است.
به طور مثال تصور کنید که عبارت “
آموزش سئو” در یک روز 100 بار جستجو شده است و سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار داشته است. اگر 20 نفر پس از جستجوی این عبارت سایت شما را انتخاب کرده باشند CTR شما در این کلمه کلیدی 20 درصد خواهد بود. افزایش نرخ CTR یکی از تکنیک های مهم در سئو است به ما کمک میکند تا سهم بیشتری از مخاطبین را به سایت خود جذب کنیم.


De-index (حذف از ایندکس)
زمانیکه صفحه ای از سایت شما به صورت موقت یا دائمی از نتایج گوگل حذف شود عبارت
de-index را برای آن به کار میبریم.
در پنل گوگل سرچ کنسول ابزاری به نام
Remove URLs وجود دارد که به شما اجازه میدهد صفحات سایت خود را از ایندکس گوگل حذف کنید. همچنین ممکن است سایت یا صفحه ای از آن به دلیل عدم رعایت قوانین و جریمه گوگل از نتایج جستجو حذف شود. این جریمه میتواند به صورت دستی یا توسط الگوریتم های گوگل اجرا شود.


Deep Linking( لینک سازی برای صفحات داخلی)
عبارت
Deep Linking را میتوان در فارسی لینک سازی عمیق یا به بیان ساده تر لینک سازی برای صفحات داخلی سایت دانست.
اگر لینک های خارجی به جای صفحه اصلی سایت به یکی از صفحات داخلی مانند دسته بندی ها یا مقالات شما ارجاع داده شود میتواند موجب کسب جایگاه در عبارت لینک شده برای همان صفحه شود. یکی از استراتژی های مهم لینک سازی، تقویت صفحات داخلی سایت است.
با این کار هم در عبارات های متنوع جایگاه کسب می کنید و هم فعالیت های لینک سازی شما از نظر الگوریتم پنگوئن به عنوان اسپم شناخته نمیشود.


Domain Authority (اعتبار دامنه)
فاکتورهای بسیاری برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ میشود که برخی از آنها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … .
هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.


Duplicate Content(محتوای تکراری)
محتوای کپی یا
Duplicate Content محتوایی است که از سایت‌های دیگر استخراج می‌شود و روی سایت شما بارگذاری می‌شود. به عبارت دیگر، محتوایی که بیش از یک آدرس URL در فضای اینترنت داشته باشد به آن محتوای کپی می‌گویند. محتوای کپی هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل جذابیت نداشته و به همین خاطر ارزشی را برای آن در نظر نمیگرد. بر خلاف باور عموم، گوگل جریمه ای برای محتوای کپی در نظر نگرفته است.


Dwell Time (زمان ماندگاری)
زمان ماندگاری یک کاربر در صفحه از لحظه ای که بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک میکند آغاز شده تا زمانیکه مجددا وارد صفحه نتایج جستجوی گوگل میشود ادامه دارد.
هرچقدر زمان ماندگاری یا
Dwell Time یک کاربر در صفحه سایت شما بیشتر باشد از نظر گوگل میزان رضایت کاربر از این صفحه بیشتر بوده است. اگر این زمان کمتر از 5 ثانیه باشد یک سیگنال منفی از نظر گوگل بوده و تشخیص میدهد کاربر از انتخاب این سایت راضی نبوده است.
زمان ماندگاری یکی از فاکتورهای مهم از نظر الگوریتم رنک برین گوگل است که میتواند بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر گذار باشد. در این الگوریتم میزان رضایت کاربران از صفحه یکی از فاکتورهای اثر گذار بر رتبه شماست.


E-A-T(گوگل)
EAT مخفف سه کلمه Expertise، Authority، Trust است. به گفته بسیاری از متخصصان سئو بر اساس این معیار کیفیت محتوای سایت ها را ارزیابی میکند. گوگل در کتاب ارزیابی ارزش صفحات به روشنی در مورد این سه معیار صحبت کرده و بسیاری از امتیاز دهنده هایی که کیفیت سایت ها را بررسی میکنند، با اطلاعات موجود در این کتاب، به سنجش و ارزیابی سایت ها میپردازند.


Evergreen Content(محتوای همیشه سبز)
تولید محتوای همیشه سبز همانطور که از نام آن پیداست، محتوایی بهینه سازی شده است که بطور پیوسته با نتایج جستجو مرتبط است و اصطلاحا طی یک دوره ی طولانی برای خوانندگان “
تازه” باقی می ماند.
به عبارت دیگر، عنصر زمان هیچ تاثیری در کهنگی این محتوا ندارد. به عنوان مثال، بهترین فیلم سال
2019 ممکن است در سال 2025 دیگر بهترین نباشد، ولی موضوع بهترین فیلم نامه های تاریخ سینما میتواند همیشه برای مخاطب جذاب باشد. محتوای اولی را محتوای غیرسبز و محتوای دومی را همیشه سبز مینامیم.


Featured Snippet( پیشنهاد ویژه گوگل)
Feature Snippet در واقع باکسی است که بالاتر از رتبه یک در صفحه نتایج گوگل به کاربر نشان داده میشود و حاوی پاسخ مستقیم به کوئری کاربران است. گوگل این پاسخ ها را به صورت هوشمندانه از سایت ها بر میدارد و سایت ها هیچ کنترلی روی آن ندارند. هر فیچر اسنیپت عموماً حاوی تصویری است که میتواند از سایت هایی به جز سایت منبع گرفته شده باشد.
اسنیپت های گوگل باعث شده که جستجو در گوگل دیگر یک جستجو نباشد، بلکه تنها لازم است به گوگل بگویید که دنبال چه چیزی هستید، تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را بگیرید.
اگر گوگل تصمیم بگیرد که سایت شما را در فیچر خود نشان دهد، نان تان در روغن است! میپرسید چرا؟ برای اینکه فیچر اسنیپت اولین بخشی است که چشم کاربر به آن می‌افتد و بنابراین بیشترین کلیک و بازدید هم برای همین بخش است.


Follow Link(لینک فالو)
همه لینک های قرار گرفته در صفحات وب به صورت پیش فرض فالو هستند مگر آنکه در آنها از ویژگی
rel=nofollow استفاده شده باشد. فالو یا نوفالو بودن یک لینک تاثیر زیادی بر ارزش و اعتبار منتقل شده به صفحه هدف خواهد داشت. البته وجود لینک های نوفالو برای حفظ تعادل و نمایش واقعی بودن لینک های ورودی به سایت شما اهمیت زیادی دارد.
الگوریتم پنگوئن به پراکندگی و انواع لینک های ورودی به یک صفحه توجه میکند و اگر همه لینک های ورودی به آن فالو باشند ممکن است لینک سازی شما را غیرطبیعی تشخیص دهد. در لینک سازی های داخلی سایت همیشه از لینک های فالو استفاده میکنیم ولی لینک سازی های خارجی ترکیبی از فالو و نوفالو خواهند بود.


Freshness Algorithm(الگوریتم تازگی محتوا)
سئو مانند پازلی میماند که از تکه های گمشده زیادی تشکیل شده است. عده زیادی از مردم ترجیح میدهند به دنبال تکه هایی از این پازل بروند که پیدا کردنشان کار سختی نیست ولی به خاطر داشته باشید که حتی با نبود یک قطعه، این پازل تکمیل نمی شود.
الگوریتم
Freshness گوگل یکی از آن تکه های گمشده از پازل سئو است که کمتر کسی در جستجوی آن است.
هدف اصلی این الگوریتم تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران اینترنتی همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان میدهند. در برخی حوزه ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر میشود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید به‌روز نگه داشتن محتوای خود را بیش از هرچیز دیگر مد نظر داشته باشند.


Google Bomb (بمب گوگل)
اصطلاح
Google Bomb به یک تکنیک کلاه سیاه در سئو اشاره دارد. در این تکنیک تلاش میشود که یک سایت یا صفحه اینترنتی با استفاده از لینک سازی های گسترده در عبارتی مشخص جایگاه کسب کند. این تکنیک معمولا با اهداف کوتاه مدت یا بعضا سیاسی انجام میشود.
استفاده از این تکنیک موجب میشود صفحه هدف در زمانی کوتاه به رتبه یک گوگل برسد ولی احتمال از دست رفتن جایگاه و جریمه آن توسط گوگل بسیار زیاد است.
به عنوان مثال چند سال پیش سایتی با نام خلیج فارس ایجاد شد و بسیاری از سایت های ایرانی با عبارت “
خلیج عربی” به آن لینک سازی کردند. این صفحه به سرعت در عبارت هدف به رتبه یک گوگل رسید و جستجوی خلیج عربی سایت خلیج فارس نمایش داده میشد.

Google Core Update(به روزرسانی در هسته الگوریتم گوگل)
گوگل در هر سال تغییرات بزرگ و چشمگیری در نتایج جستجو ایجاد میکند. این تغییرات با نام به روزرسانی در هسته الگوریتم های گوگل
Google Core Updates شناخته میشوند. هدف اصلی این تغییرات بهبود ارزیابی کیفیت محتواست؛ به این معنی که گوگل میخواهد مطمئن شود نتایجی که در اختیار کاربران میدهد، بهترین، مرتبط ترین و مفید ترین نتایج موجود در فضای وب هستند.
برخی از به‌روزرسانی های موجود در هسته گوگل به صورت عمومی منتشر میشوند و بعضی دیگر از چشم عموم پنهان اند. طبق اعلام گوگل هر گاه نتایج نیاز به اقدام خاصی از سوی وب مسترها و کارشناس های سئو باشد، گوگل سازوکار آن را به صورت عمومی در شبکه های اجتماعی اعلام میکند.


Google Dance (الگوریتم رقص گوگل)
زمانیکه گوگل برای تعیین جایگاه دقیق یک صفحه دچار تردید میشود برای مدتی آن را در صفحه اول و در رتبه های بالا نمایش میدهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با جایگاهی که کسب کرده تعیین میگردد.
گوگل میداند که
CTR رتبه ۱ به طور معمول ۳۵ تا ۵۰ درصد است، حال اگر این صفحه جدید آمار پایین تری داشته باشد به طور حتم گزینه مناسبی برای حضور در رتبه ۱ گوگل نخواهد بود و جایگاه خود را از دست میدهد. اگر کاربران زیادی بر روی این گزینه کلیک کنند و CTR شما مناسب باشد، زمان حضور آنها در صفحه ملاک دوم گوگل برای رتبه بندی خواهد بود.


Google Sandbox(سندباکس گوگل)
سایت هایی که فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده اند معمولا شانس کمتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهند داشت. بسیاری معتقدند که موتور جستجوی گوگل در اولین ماه های راه اندازی یک سایت با اینکه صفحات و محتوای آن را به صورت کامل بررسی میکند ولی شانس زیادی برای حضور در نتایج به آن نمیدهد.
روزانه سایت های زیادی تاسیس میشوند ولی بسیاری از آنها فعالیت خود را به صورت بلند مدت ادامه نمیدهند. در نتیجه گوگل در ماه های ابتدایی سایت شما در سندباکس (
زمین بازی کودکان) قرار میدهد تا از ادامه فعالیت و کیفیت محتوای شما مطمئن شود.
در این مدت گوگل تلاش میکند تا عملکرد شما را بررسی کرده و جایگاه واقعی شما را در نتایج گوگل تشخیص دهد.


Google Webmaster Guidelines (راهنمای وب مستر گوگل)
اگر بخواهیم برای سئو هم یک کتاب مرجع در نظر بگیریم، راهنمای وبمستر گوگل میتواند مطمئن ترین منبعی باشد که در اینترنت موجود است. در این راهنما تمام قوانین و خط مشی های گوگل برای بهینه کردن سایت ها برای کاربران موجود است. با مراجعه به این راهنما میتوانید موضوعاتی همچون روش های غیرقانونی افرایش رتبه سایت (
مثل سئو کلاه سیاه)، روش های مورد نظر گوگل (سئو کلاه سفید) و تمام توصیه ها و پیشنهادات کاربردی گوگل برای داشتن سایتی بهینه را یک جا داشته باشید.
خیلی از متخصصان سئو پیشنهاد میکنند کسانی که در ابتدای راه سئو هستند، از این مجموعه راهنما استفاده کنند تا ببینند بهترین و بدترین روش های بهینه سازی وب سایت ها از نگاه گوگل شامل چه مواردی میشود. یکی از عواملی که میتواند تلاش های ما برای افزایش رتبه را بی‌ثمر کند، عدم شناخت روش های مناسب در سئو است. با خواندن این کتاب میتوانید تا حد زیادی این مشکل را رفع کنید.


Gray Hat SEO(سئو کلاه خاکستری)
فعالیت های ما در سئو به دو دسته اصلی تقسیم میشوند، کلاه سفید و کلاه سیاه. تکنیک هایی که مطابق با قواعد و استانداردهای پیشنهادی گوگل هستند را اصطلاحا کلاه سفید و تکینک هایی که با هدف فریب گوگل انجام میشوند را کلاه سیاه می نامیم.
در این میان روش هایی وجود دارد که برخلاف استانداردهای گوگل هستند ولی در حال حاضر الگوریتم گوگل قادر به تشخیص آنها نیست. به این تکنیک ها اصطلاحا کلاه خاکستری گفته میشود.
زیاده روی در تکنیک های کلاه خاکستری میتواند آن را به کلاه سیاه تبدیل کند. در طول سال های گذشته هر روش خاکستری که محبوب و فراگیر شده است به سرعت توسط گوگل مورد توجه واقع شده و الگوریتم هایی برای مقابله با آنها ایجاد کرده است.
تکنیک های کلاه سیاه و خاکستری فقط محدود به لینک سازی نیستند بلکه در هر بخشی از سئو مواردی از این دست تعریف میشود. به عنوان مثال
Content Farm یکی از تکنیک های کلاه سیاه در تولید محتوا محسوب میشود.


Hummingbird Algorithm(الگوریتم مرغ مگس خوار)
تکرار بیش از اندازه عبارت کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار یا
Hummingbird راه حلی بود که گوگل در ماه آگوست 2013 معرفی کرد، و با استفاده از آن موفق به درک منظور مخاطبان خود در نتایج جستجو شد.
می‌خواهیم یک راز بزرگ را به شما بگوییم! هدف الگوریتم هایی همچون پاندا، پنگوئن، رنک برین و … درک رفتار و کسب رضایت کاربر است. الگوریتم مرغ مگس خوار هم خارج از این قاعده نیست و سعی می‌کند با درک منظور و مفهوم کاربر، به او همان نتایجی را نشان دهد که به دنبال آن است. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا گوگل حتی اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن نیست را به نحوی جذاب به او نشان می‌دهد تا حس کنجکاوی کاربر را برانگیزد.


Index(ایندکس)
اصطلاح ایندکس در واقع برای موتورهای جستجو تعریف میشود. گوگل و سایر موتورهای جستجو پس از مشاهده هر صفحه از اینترنت یک نسخه از آن را بر روی دیتابیس خود ذخیره میکنند و از آن برای بررسی موضوع صفحه و تعیین جایگاه آن در نتایج جستجو استفاده میکنند.
Index Google در واقع دیتابیس عظیمی از محتوای صفحات وب است که بر روی سرورهای گوگل ذخیره شده است.


Internal Links (لینک داخلی)
اگر لینک میان دو صفحه از یک سایت (
دامنه) باشد به آن لینک داخلی میگوییم و اگر صفحه ای از یک سایت به سایت یا دامنه ای دیگر لینک داده باشد به آن لینک خارجی میگوییم. لینک داخلی در واقع نقطه مقابل لینک خارجی یا همان Backlink است.
لینک سازی های داخلی به درک گوگل از ساختار سایت و ارتباط صفحات با یکدیگر کمک میکند و مهمترین فضاها برای لینک سازی داخلی منوی اصلی سایت، فوتر، سایدبار و در میان محتوای صفحات است. در لینک سازی های داخلی معمولا از لینک های فالو استفاده میکنیم.


Keyword Density (چگالی کلمه کلیدی)
چگالی کلمه کلیدی به معنی میزان تکرار عبارت هدف در محتوای صفحه است. به عنوان مثال اگر متن مقاله شما
1000 کلمه باشد و عبارت هدف خود را 15 بار در آن استفاده کرده باشید. چگالی کلمه کلیدی شما 1.5 درصد خواهد بود.


Keyword Stuffing (تکرار کلمه کلیدی)
اصطلاح
keyword stuffing یا همان بمباران کلمات کلیدی یک روش قدیمی و البته رایج برای معرفی کلمه کلیدی هدف به ربات های گوگل است. در این روش تلاش میشود، با تکرار یک کلمه یا عبارت مشخص؛ در متن صفحه، عنوان، توضیحات متا و حتی لینک های داخلی، شانس کسب جایگاه افزایش داده شود.
در عمل این روش موجب افزایش چگالی کلمه کلیدی هدف در صفحه شده و به ظاهر کمک میکند گوگل متوجه موضوع صفحه شود. استفاده بیش از حد، از یک عبارت خاص، موجب میشود گوگل متوجه تلاش شما برای کسب جایگاه در آن کلمه کلیدی شود. در نقطه مقابل این روش نشان دهنده کیفیت پایین محتوای تولید شده توسط شما خواهد بود که میتواند موجب از دست رفتن جایگاه در نتایج گوگل شود.


KPI( شاخص کلیدی عملکرد)
شاخص های کلیدی عملکرد، معیارهایی عینی و قابل لمس هستند که درصد موفقیت شما در کمپین ها و فعالیت های شما بر روی یک سایت را به طور شفاف نشان میدهند. در سئو هم میتوانیم موفقیت پروژه های خود را بر اساس
KPI های مختلفی مشخص کنیم. به عنوان مثال بهبود رتبه در کلمات کلیدی، افزایش بازدید سایت از گوگل و نرخ خروج از سایت از جمله مهم ترین شاخص های کلیدی در عملکرد بهینه سازی وب سایت برای گوگل است.
فرض کنید از شرکتی پروژه سئو تحویل گرفته اید و میخواهید کار بهینه سازی روی سایت را شروع کنید. بعد از چند ماه کارفرما از شما میخواهد که گزارش کار یا روندی از پروژه را به او ارائه دهید. در این صورت شاخص های کلیدی عملکرد (
KPI) ها میتوانند کار شما را راحت کنند. چراکه میتوانید با استفاده از این شاخص ها، میزان موفقیت یا پیشرفت پروژه خود را به کارفرما نشان دهید.


Landing Page(صفحه فرود)
یک لندینگ پیج یا صفحه فرود، صفحه ای از سایت است که هدف آن تبدیل بازدید کننده به مشتری (
Lead) است. تفاوت این صفحه با دیگر صفحات سایت این است که صفحه فرود معمولاً دارای یک نوع فرم است که در ازای گرفتن اطلاعات کاربر مانند ایمیل و مشخصات فردی، محصول یا خدمتی را در اختیار او قرار میدهد.

یک لندینگ پیج خوب معمولاً ویژگی های زیر را دارد:
- یک کال تو اکشن مشخص و هدفمند
- جدا بودن بخش های محتوایی
- متن روان و قابل فهم
- استفاده از اطلاعات تصویری و مدیا
- رنگ آمیزی جذاب و منحصر به فرد
- فضای سفید به اندازه کافی

 

Link Farms (مزرعه لینک)

مزرعه لینک اصطلاحا به صفحاتی گفته میشود که تعداد لینک های خروجی آنها به سایت های دیگر بسیار زیاد است و این سایت ها عموما از نظر محتوایی با این صفحه مرتبط نیستند. هدف از تولید مزرعه لینک بیشتر ربات های گوگل هستند و این صفحات برای بازدیدکننده ارزشی ندارند.
این تکینک در گذشته برای کسب جایگاه و افزایش اعتبار سایت ها استفاده میشد ولی هم اکنون یکی از مهمترین دلایل برای جریمه سایت ها توسط الگوریتم پنگوئن گوگل است.


Local Seo( سئو محلی)
سئوی محلی یا Local Seo به شما کمک می‌کند کسب و کار خود را مستقیما به مشتری یا کاربری که از لحاظ موقعیت مکانی به شما نزدیک است معرفی کنید. این یعنی اگر کسب و کار شما وابسته به یک لوکیشن باشد (
مثلاً کافه رستوران)، کاربری که عبارت کلیدی مربوط به شما را جستجو کند (مثلاً بهترین رستوران های ولیعصر)، سایت یا موقعیت شما به آن کاربر پیشنهاد داده میشود.
طبق گزارش خود گوگل بیش از یک سوم ورودی های سایت های از جستجو در سال
2014 محلی هستند، حال اگر شما از بیان مکان جغرافیایی تان در کلمه کلیدی استفاده کنید میتوانید این رقم را به 50 درصد برسانید.


نکاتی که میتواند در سئو محلی به شما کمک کنند:

آیا نام، آدرس وتلفن من در تمامی صفحات وبسایت درج شده است؟
آیا هر صفحه از سایت موردنظر از یک محتوای منحصر به فرد برای توضیح یک محصول یا توضیح درباره یک سرویس دهی با بیان جزئیات آن برخوردار است؟
 آیا وبسایت من در سایت های دایرکتوری محلی معتبر قرار گرفته شده است؟
 آیا لینک سایت شما در سایت هایی که محتوای شما را کپی کرده اند قرار گرفته است؟
 آیا افراد نظرشان را درباره این سایت بیان کرده اند؟

 

Long Tail Keywords(کلمات کلیدی طولانی)
کلمات کلیدی طولانی، معمولا به عباراتی گفته میشود که به جای در نظر گرفتن یک مفهوم کلی، دقیقا به نیاز کاربر اشاره دارند. معمولا عباراتی که توسط کاربران جستجو شده و بیش از
4 کلمه هستند را Long Tail می نامیم.
این عبارات معمولا تعداد جستجوی بالایی دارند ولی با توجه به اینکه مستقیما به نیاز کاربر اشاره دارند نرخ تبدیل به مشتری در آنها بالاست. کسب جایگاه در کلمات کلیدی طولانی به ما کمک میکند که در عبارات کوتاه و مفهومی نیز جایگاه مناسبی کسب کنیم.

 

 LSI( ارتباط معنایی پنهان کلمات)
LSI در واقع مخفف عبارت latent semantic indexing است و در فارسی با عنوان ارتباط معنایی پنهان عبارات شناخته میشود. به طور معمول گوگل هنگام ایندکس یک صفحه عبارات جانبی بسیاری که از نظر مفهومی با موضوع صفحه در ارتباط هستند را در نظر میگیرد.
این عبارات که عموما بیش از
3 کلمه هستند با عنوان کلمات کلیدی طولانی شناخته میشوند. به عنوان مثال ممکن است صفحه ای از سایت شما در عبارت “آموزش سئو” جایگاه مناسبی داشته باشد ولی همزمان برای عبارت های طولانی تر مانند “آموزش تکنیک های حرفه ای سئو” و “آموزش سئو از صفر تا صد” نیز (که از نظر مفهومی مرتبط با موضوع اصلی هستند) جایگاه کسب کند.


Meta Description( توضیحات متا)
تگ توضیحات متا یا همان
Meta Description Tag معمولا در هدر صفحه قرار میگیرد. این تگ و محتوای قرار گرفته در آن به کاربر نمایش داده نمیشود ولی ربات های گوگل آن را بررسی کرده و در نتایج جستجو به کاربر نمایش میدهند.
تگ توضیحات متا باید توصیفی از محتوای صفحه بوده و برای هر صفحه از سایت شما به صورت کاملا اختصاصی نوشته شود. اگر توضیحات درج شده برای یک صفحه از نظر گوگل مناسب نباشد، در نتایج جستجو نمایش داده نشده و ربات گوگل بخشی از محتوای صفحه را جایگزین آن خواهد کرد.


Mobile First Index( اولویت با نسخه موبایل)
در گذشته وقتی کاربران در اینترنت به جستجو می پرداختند، نسخه دسکتاپ سایت شما، معیار اصلی گوگل برای رتبه دهی به حساب می‌آمد، ولی با به روی کار آمدن گوشی های تلفن همراه و محبویت آن ها، گوگل هم تصمیم گرفت با تغییر الگوریتم رتبه بندی خود، نسخه موبایلی وبسایت ها را در اولویت قرار دهد.
این تغییر همان الگوریتم
Mobile First Index بود که از ابتدای سال 2018 و به صورت تدریجی برای همه سایت ها فعال شد؛ به این معنی که اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایت ها، نسخه موبایل، و اولویت دوم همان نسخه دسکتاپ سایت ها بود؛ یعنی درست برعکس چیزی که قبل از معرفی این الگوریتم شاهد آن بودیم.


Negative SEO(سئو منفی)
سئو منفی اصطلاحا به فعالیت هایی گفته میشود که برای از دست رفتن جایگاه یک سایت در نتایج گوگل انجام میگیرد. اگر این فعالیت ها (
مثل خرید بک لینک های زیاد و غیرمعتبر ) توسط خود شما انجام شده باشد به آن سئو منفی نمی گوییم.
Negative SEO به زمانی گفته میشود که شخصی غیر از مدیر سایت تلاش میکند با استفاده از تکنیک های مختلف جایگاه آن را از بین برده و موجب جریمه سایت توسط گوگل شود.


NoFollow Link( لینک نوفالو)
همه لینک ها به صورت پیش فرض
Follow محسوب میشوند ولی اگر در تگ html لینک از ویژگی rel با مقدار nofollow استفاده شود به آن لینک نوفالو میگوییم. لینک نوفالو در واقع به ربات گوگل اعلام میکند که نیازی به بررسی این آدرس نیست و موجب میشود که ارزش و اعتباری به صفحه لینک شده منتقل نشود.
به طور معمول زمانیکه به سایت های غیرمرتبط یا غیر ضروری لینک میدهیم با استفاده از لینک نوفالو مسیر خروجی ربات از صفحه را محدود میکنیم. مهمترین استفاده از نوفالو برای لینک دهی به شبکه های اجتماعی، سایت های مرجع و تبلیغات است

.
Page Authority( اعتبار صفحه)
اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه (ِ
Domain Authority) دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. اعتبار یک صفحه براساس اعتبار دامنه و اعتبار سایر صفحات وب که به آن لینک داده اند مشخص میشود. این عدد که به صورت معیاری از 0 تا 100 تعیین میشود توسط سایت MOZ,com و ابزار Link Explorer معرفی شده است که برای هر صفحه از اینترنت به صورت مجزا و با داده های آماری محاسبه میگردد.
به عبارت دیگر اعتبار یک صفحه بر اعتبار دامنه تاثیر گذار است و به همان اندازه اعتبار دامنه بر اعتبار یک صفحه موثر خواهد بود.


Page Speed( سرعت صفحه)
زمانیکه برای دانلود و نمایش یک صفحه اینترنتی به کاربر نیاز است را سرعت صفحه می نامیم. این زمان به حجم محتوای موجود در صفحه، سرعت اینترنت کاربر و از همه مهمتر رعایت استانداردهای بهینه سازی سایت مرتبط است.
به طور معمول اگر یک صفحه اینترنتی در کمتر از
2 ثانیه در دسترس کاربر باشد ایده آل است و اگر این زمان بیش از 6 ثانیه باشد آزاردهنده خواهد بود. سرعت صفحه در حال حاضر یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی نتایج بوده و مستقیما بر سئو تاثیرگذار است.


Panda Algorithm( الگوریتم پاندا)
پاندا یکی از شناخته شده ترین الگوریتم های گوگل است. وظیفه اصلی آن بررسی کیفیت محتوا و شناسایی میزان رضایت کاربران از متن قرار گرفته در صفحه است. بسیاری تصور میکنند این الگوریتم فقط بر روی محتوای تکراری تمرکز دارد در حالیکه عملکرد آن بسیار پیچیده تر است.
در سال
2010 موتور جستجوی گوگل دچار یک بحران اساسی شد. این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بی کیفیت و تقلبی و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. این بحران مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو است را با چالشی جدی مواجه کرده بود.
اولین نسخه از الگوریتم پاندای گوگل در تاریخ
23 فوریه 2011 معرفی شد.
یک روز بعد، در
24 فوریه گوگل یک بلاگ پست درباره الگوریتم پاندا منتشر کرد و در آن توضیح داد که برای بهبود وضعیت نتایج جستجو، الگوریتم مهم و بزرگی منتشر کرده و این الگوریتم باعث تغییر قابل توجهی در 11.8 درصد از نتایج جستجو شده است.


PBN(شبکه خصوصی لینک)
اصطلاح
PBN مخفف Private Blog Network است. در این روش مدیر سایت مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف را ایجاد کرده و محتوایی مرتبط با موضوع سایت خود در آنها قرار می‌دهد. این وبلاگ‌ها به مرور زمان اعتبار و جایگاه کسب کرده و فضای مناسبی برای لینک‌سازی به سایت اصلی خواهند بود.
تفاوت این روش با خرید بک لینک آن است که اولا سایت های ایجاد شده از نظر موضوعی کاملا مرتبط با کار شما هستند و مطمئن هستید که رقبای شما امکان خرید بک لینک یا
رپورتاژ آگهی از آنها را ندارند. ساخت PBN جزو روش های سئو کلاه سیاه شناخته میشود و سایت هایی که از این روش استفاده میکنند توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی و جریمه می‌شوند.


Penguin Algorithm( الگوریتم پنگوئن)
الگوریتم پنگوئن، در واقع روشی برای مقابله با سایت‌هایی است که قصد دارند با خرید بک لینک یا استفاده از تکنیک های کلاه سیاه در لینک سازی جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود دهند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که در زمینه لینک سازی خارجی اسپم به نظر می‌رسند را شناسایی و جریمه کند.
اگر سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شده باشد با افت بازدید محسوسی مواجه شده اید. اگر جایگاه صفحه اصلی یا صفحات داخلی سایت برای کلمات کلیدی جایگاه مناسبی داشتند و اکنون به یکباره با کاهش رتبه و جایگاه در آن کلمات مواجه هستید به احتمال زیاد شما نیز یکی از قربانیان الگوریتم پنگوئن هستید.


Pigeon Algorithm( الگوریتم کبوتر)
الگوریتم کبوتر عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی میکند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار میدهد. برای آنکه شما هم در این پیشنهادات باشید باید ابتدا عملکرد این الگوریتم را به خوبی بشناسید.
ممکن است رتبه سایت شما با یک عبارت کلیدی در جایگاه پنجم باشد ولی با اعمال الگوریتم‌های محلی گوگل، ممکن است این جایگاه بالاتر یا پایین تر بیاید. این امر به خاطر آن است که وقتی بحث سئوی محلی مطرح می‌شود، بسیاری از عواملی که قبلا در سئو موثر بودند، تاثیر خود را از دست داده و عوامل جدیدی دیگری جایزگزین آن می‌شوند.
زمانیکه عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی یا یک کسب و کار محلی اشاره دارد، فاکتورهایی مانند فاصله مکانی، ساعت کاری و سهولت دسترسی حتی از میزان اعتبار سایت یا محتوای قرار گرفته در آن مهم تر خواهند بود.


RankBrain Algorithm( الگوریتم رنک برین)
الگوریتم رنک برین (
Rank brain) جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر داده‌ها و نمایش بهترین نتایج و رتبه‌بندی آن‌ها است. در اکتبر سال 2015 شرکت گوگل به‌صورت رسمی رنک برین را معرفی کرد که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار محسوب میشود.
رنک برین فناوری جدیدی بر پایه هوش مصنوعی (
AI) است که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا Machine Learning طراحی شده. یادگیری ماشین نیز بدین معناست که یک کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامه‌هایی با جزئیات فنی دقیق، خودبه‌خود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد.


Rich Snippet(ریچ اسنیپت)
ریچ اسنیپت ها به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای یک وب سایت را راحت‌تر درک کرده و درک خود را به روش خلاصه و مفید تری در اختیار کاربران قرار  دهد.
Rich Snippets از داده‌های نشانه گذاری شده یا استراکچر دیتا استفاده میکنند تا این هدف خود را به انجام برسانند.


Search Intent (هدف جستجو کاربر)
هدف جستجو کاربر یکی از مفاهیم تازه و نوین در دنیای سئو است. این مفهوم به سادگی یعنی به جای اینکه محتوای خود را برای موتورهای جستجو تولید کنیم، هدف و نیاز کاربران را در اولویت قرار دهیم. کلمات کلیدی طولانی معمولاً هسته اصلی نیاز کاربر را تعیین میکند و هر چه در محتوای خود بیشتر این عبارات طولانی را هدف قرار دهید، تجربه کاربری بهتری برای مخاطب خود رقم میزنید.
مثلاً استفاده از عبارت «سفر به استانبول» به نیاز خاصی از کاربر اشاره ندارد، ولی وقتی از عبارت «
بهترین زمان سفر به استانبول» استفاده میکنیم و برای آن یک مقاله جامع مینویسیم، یعنی یکی از نیازهای مهم کاربر را تشخیص دادیم و برای آن راه حل ارائه دادیم.
هدف جستجو، هسته اصلی تجربه کاربری در سئو است و گوگل روز به روز بیشتر به آن اهمیت میدهد. در راستای این رویکرد، تولید کنندگان محتوا هم باید در فرآیند تولید محتوا، هدف جستجوی کاربر را در نظر بگیرند تا بتوانند حتی در آینده هم تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان فراهم کنند.


SERP(صفحه نتایج جستجو)
SERP مخفف عبارت
Search Engine Results Page است. به عبارت دیگر زمانیکه کاربر عبارتی را در گوگل یا موتور جستجوی دیگری جستجو میکند لیستی از نتایج را مشاهده میکند. به این صفحه به اختصار SERP گفته میشود.


Spam Score( نمره اسپم)
نمره اسپم توسط کمپانی
MOZ معرفی شده است و به شما کمک میکند درصد احتمال اسپمر بودن یک سایت را پیدا کنید. برای تعیین نمره اسپم یک سایت فاکتورهای زیادی تاثیرگذار هستند.

- تعداد صفحات سایت زیاد باشد ولی تعداد بک لینک های آن کم.
- بک لینک های عموما به یک یا چند آدرس مشخص از سایت شما هستند.
- محتوای صفحات سایت کم یا بی ارزش است.
- نشانه گذاری انجام شده در سایت غیرواقعی باشد.
- درصد بک لینک هایی که با نام برند شما هستند کم است.
- تعداد لینک های فالو و نوفالو سایت همخوانی ندارد و درصد زیادی از آنها فالو هستند.
- تعداد بک لینک های سایت خیلی زیاد است.
- بک لینک هایی که از سایت های دیگر دریافت شده در منوی اصلی بوده است.
- تعداد کاراکترهای نام دامنه خیلی زیاد باشد.

 

Title Tag(تگ عنوان)
نوشته ای که با بزرگترین فونت در صفحه نتایج نشان داده میشود را Title Tag یا تگ عنوان میگویند. این تگ مشخص‌ترین عنصر به‌هنگام نمایش صفحه‌ی وب‌سایت در نتایج جستجو است و به همین خاطر مهم‌ترین عنصر تعیین کننده در کلیک کاربر بر روی لینک وب‌سایت محسوب میشود.

*از دوستان عزیز خواهشمندیم برای یاری ما درباره مطالب نظرات و پیشنهاد خود را در قسمت نظرات برای ما ارسال فرمائید*